6 grudnia 2022

Jasne i ciemne strony kwasu fitynowego

Chcąc odżywiać się w pełni świadomie, można czasem natknąć się na pewnego rodzaju nieścisłości, związane z konkretnymi produktami spożywczymi. Przykładem na taki stan rzeczy jest właśnie kwas fitynowy, który występuje w produktach zbożowych oraz warzywach strączkowych, czyli w jedzeniu powszechnie uznawanym za zdrowe. Niestety, kwas fitynowy ma pewne niepokojące właściwości, polegające na tym, że doskonale wiąże w organizmie cenne minerały, takie jak wapń czy magnez, tworzy z nimi sole, które traktowane są przez organizm jako produkt bezużyteczny i wydalane. Ma także tendencje do blokowania enzymów trawiących białka i przetwarzających skrobię w cukier. Okazuje się jednak, że to destrukcyjne dla ludzkiego organizmu działanie kwasu fitynowego można skutecznie zablokować za pomocą obróbki termicznej, a także moczeniu warzyw strączkowych czy rozdrobnienie ich poprzez zmielenie. Neutralizująco działa również zastosowanie witaminy C lub octu jabłkowego, cebuli oraz czosnku. Podobnie można wyeliminować działanie kwasu znajdującego się w pełnoziarnistych płatkach zbożowych: wystarczy lekkie ich obgotowanie lub namoczenie na noc.

Copyright © All rights reserved. | Newsphere by AF themes.